marți, 5 noiembrie 2013

Episodul III - Deseurile de ambalaje reciclabile



În legislaţia românească, Hotărârea de Guvern nr. 621/2005 (modificată şi completată prin HG nr. 1872/2006 şi HG nr. 247/2011) este documentul care transpune obiectivele europene privind gestionarea deşeurilor de ambalaje reciclabile:

OBIECTIVUL
ŢINTA (% minim) Şl TERMENUL ’
Valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie
50% până în 2011 60% până în 2013
Reciclare (minim din greutatea totală a materialelorde ambalaj conţinute în deşeurile de ambalaje)
55% până în 2013
Reciclare hârtie şi carton
60% până în 2008
Reciclare plastic
15% până în 2011 22,5% până în 2013
Reciclare sticlă
60% până în 2013
Reciclare metal
50% până în 2008
Reciclare lemn
15% până în 2011

Responsabilităţile pentru îndeplinirea acestor ţinte şi pentru buna gestionare a deşeurilor de ambalaje în general sunt distribuite în cea mai mare parte între operatorii economici care gestionează deşeuri de ambalaje (producători, colectori, valorificatori) şi
autorităţile publice locale, după cum urmează:

Operatorii economici responsabili în domeniul gestionării deşeurilor de ambalaje:

       Au următoarele obligaţii:
a)            să asigure valorificarea şi, respectiv, reciclarea deşeurilor de ambalaje prin mijloace proprii sau prin predare către operatorii economici autorizaţi;
b)             să raporteze, la solicitarea autorităţii locale pentru protecţia mediului, cantităţile de deşeuri de ambalaje gestionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare. (HG nr. 621/2005).

       în cazul neîndeplinirii ţintelor, operatorii economici responsabili plătesc la Fondul de Mediu o contribuţie de 2 lei/kg pentru diferenţa dintre obiectivele anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje prevăzute în legislaţia în vigoare şi cantităţile efectiv valorificate sau incinerate cu recuperare de energie. (OUG nr. 196/2005)

Autorităţile publice locale:
       Asigură colectarea selectivă a deşeurilor de ambalaje de la populaţie, prin servicii publice de salubrizare şi prin spaţii amenajate şi dotate prin amplasarea de containere adecvate.
       Asigură organizarea valorificării cantităţilor de deşeuri de ambalaje colectate selectiv.



În ce măsură cunosc și respectă autorităţile locale țintele de valorificare a deşeurilor de ambalaje?

Întrebate care sunt ţintele pentru valorificarea şi reciclarea deşeurilor de ambalaje, majoritatea primăriilor chestionate din cele 10 judeţe nu răspund nimic (80%). Dintre cele care răspund, două fac trimitere la ţintele stabilite prin lege la nivel naţional (dar nu menţionează în ce măsură acestea sunt îndeplinite), iar cinci primării declară că nu au ţinte. Doar trei primării: Mangalia, laşi şi Mihail Kogălniceanu (jud. Tulcea) transmit valorile ţintelor de valorificare şi incinerare a deşeurilor de ambalaje.

Deşi hotărârea de guvern care stabileşte normele în domeniu datează din 2005, în instituţiile publice se fac în continuare confuzii: mai mult de o treime din primăriile care au răspuns la această întrebare au transmis valorile cantităţilor de deşeuri valorificate în loc să transmită valorile ţintelor de valorificare.

Situaţia răspunsurilor de la primării este similară în ceea ce priveşte gradul de îndeplinire a ţintelor: doar patru primării au transmis valorile solicitate privind cantităţile de deşeuri de ambalaje valorificate prin reciclare sau incinerare. Restul de aproximativ 95% fie nu răspund nimic, fie, neavând ţinte stabilite, nu pot calcula gradul lor de îndeplinire, fie transmit altceva. Din nou, apar confuzii între cantităţile de deşeuri valorificate şi cele colectate.
în condiţiile în care ţintele de valorificare a deşeurilor de ambalaje sunt în cea mai mare parte fie necunoscute fie ignorate de către autorităţile publice locale, devine mai uşor de explicat de ce România se află pe ultimul loc între ţările Uniunii Europene la acest capitol. La nivelul anului 2008, cel mai recent an pentru care există informaţii statistice, rata totală de reciclare în România era de 33.5%, raportat la o medie europeană de 56%. De altfel, ţinta de reciclare la nivelul UE, stabilită prin Directiva 2004/12/EC, era de 55% pentru anul 2008, dar România beneficiază de o amânare a termenului de conformare cu cel mult 5  ani.

Din punctul de vedere al angajamentelor asumate prin Tratatul de aderare, până la momentul ultimei raportări din 2008, România şi-a îndeplinit ţintele asumate în ce priveşte reciclarea deşeurilor de ambalaje.





Reciclate în România 
Obiectivele de reciclare asumate

Ce măsuri iau primăriile pentru îmbunătăţirea situaţiei?


Toate primăriile: 87

Mai puţin de jumătate (47%) dintre cele 87 de primării au precizat ce măsuri şi-au propus sau au derulat pentru îmbunătăţirea situaţiei privind managementul deşeurilor. Numărul autorităţilor locale care au adoptat măsuri care sunt deja finalizate sau în curs de derulare este şi mai mic, mai puţin de o treime din totalul primăriilor respondente aflându-se în această situatie.

Măsurile adoptate se referă în cea mai mare parte la colectarea selectivă a deşeurilor de ambalaje, realizată de obicei în parteneriat cu operatori economici care se ocupă de amplasarea containerelor şi de ridicarea deşeurilor colectate.

Dintre primăriile care şi-au propus luarea unor astfel de măsuri, doar aproximativ jumătate (22) au estimat costurile pe care le-ar presupune acestea. Există chiar şi 7 localităţi în care, conform primăriei, acţiunile pentru îmbunătăţirea managementului deşeurilor sunt în curs de derulare, dar nu există o estimare completă a costurilor măsurilor.

Proiectele pentru colectarea selectivă a deşeurilor de ambalaje au costat între 16.000 şi 100.000 lei pentru comune, iar muncipiile care au luat astfel de măsuri au cheltuit până la 250.000 lei (Braşov). Proiectele la nivel judeţean pentru crearea sistemelor integrate de management al deşeurilor ajung însă până la valori de 40 de milioane de euro (judeţul Argeş).
Există sisteme de prevenire a producerii de deşeuri de ambalaje? Ce implică acestea?
Dintre producătorii de deşeuri de ambalaje care au participat la acest studiu, mai puţin de o treime (6 din 23)au implementat un sistem de prevenire a producerii de deşeuri de ambalaje. în 5 din 6 cazuri acest sistem prevede reutilizarea ambalajelor, doar 1 din cei 6 operatori declarând că foloseşte materiale reciclabile rezultate din deşeurile ambalajelor proprii pentru a produce ambalaje noi.

Producătorii de deşeuri ambalaje si-au propus recuperarea si/sau reutilizarea acestora? În ce proporţii?
Procentul producătorilor de deşeuri ambalaje respondenţi care şi-au propus recuperarea deşeurilor este de aproape 60%. Ţintele de recuperare şi reutilizare variază foarte mult de la un producător la altul, pornind de la valori modice (1%) şi ajungând la scopul declarat de a recupera sau reutiliza 100% din cantitatea de ambalaje introduse pe piaţă. Şi în acest caz metodele folosite pentru a atinge ţintele diferă: de la un operator care reciclează deşeurile propriilor ambalaje (în proporţie de aproximativ 43%), la operatori (majoritatea) care au subcontractat serviciile de recuperare unor firme specializate cărora le predau deşeurile, şi chiar cazuri în care, pentru a-şi atinge ţintele de reciclare, producători de deşeuri de ambalaje colectează ei înşişi deşeuri de la alţi operatori.

Cunoaşterea ţintelor variază de la un producător la altul. în cazul producătorilor de ambalaje (care au şi rol de reciclator) ţintele pot ajunge la 100%. Cei care însă declară că şi-au propus ţinte de recuperare şi/sau reutilizare de doar 1% ignoră legislaţia care prevede ţinte între 15% şi 60% în funcţie de tipul de material.
Este activitatea colectorilor de deşeuri de ambalaje acoperitoare la nivelul judeţelor?
Majoritatea colectorilor de ambalaje chestionaţi din cele 10 judeţe deservesc mai multe localităţi sau mai multe sectoare din Bucureşti (72% dintre cei care au răspuns se află în această situaţie). Din totalul de 57 de respondenţi colectori de ambalaje, 7 deservesc aria unui judeţ întreg şi 4 îşi desfăşoară activitatea în mai multe judeţe din ţară. în medie, un colector de ambalaje din acest grup deserveşte aproximativ 20 de localităţi.

Care sunt tipurile de deşeuri de ambalaje colectate preponderent?

Deşeurile de ambalaje din hârtie şi carton sunt de departe “preferate” la colectare, atât în ceea ce priveşte numărul de operatori economici care colectează aceste tipuri de deşeuri, cât şi în ceea ce priveşte cantităţile colectate. Cele mai rar colectate materiale, în baza aceloraşi două criterii, sunt deşeurile de sticlă, aluminiu şi lemn.

Distribuţia colectorilor pe tipuri de ambalaje colectate


Hârtie si carton

Colectarea preponderentă a plasticului în raport cu alte materiale se explică prin cantităţile foarte mari de deşeuri de plastic generate, prin ţintele de recuperare în creştere şi prin valoarea mare a deşeurilor din plastic care determină interesul mare al colectorilor pentru acest tip de deşeu. în plus, începând cu anul 2011 există o ţintă de recuperare diferenţiată pentru PET-uri, care este de aşteptat să orienteze şi mai puternic colectorii spre acest tip de deşeu.

în total, doar aproximativ 65% dintre operatorii care produc sau colectează ambalaje şi au participat la această cercetare informează publicul despre activitatea lor. Proporţia celor care informează este ceva mai mare în rândul producătorilor (73%) decât în rândul colectorilor (61%). Modalitatea predominantă de informare a publicului este internetul, dar nu puţini dintre operatori folosesc şi mijloacele de presă pentru a-şi transmite mesajul.





Cantităţi de ambalaje colectate, pe tipuri de ambalaje (tone/lună)

Metale sticlă, Aluminiu, feroase, 3%, _0.2%
Plastic 36%


Hârtie şi .carton, 51%

Hârtia şi cartonul sunt colectate preponderent pentru ca există o piaţă importantă pentru vânzarea şi reciclarea acetui tip de material. Reciclarea hârtiei şi cartonului este încurajată de existenţa unui număr mare de reciclatori şi de obişnuinţa colectării separate a hârtiei în rândul populaţiei, încă dinainte de 1989. 
    Prin intermediul APM
    Televiziune
    Nu informează
    Contact direct
    Anunţuri şi publicitate în presa scrisă
    Prin 2 sau 3 din mijloacele de mai sus

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu