vineri, 25 octombrie 2013

Depozitarea deseurilor, Norme vs Realitate

Voi reda pe scurt rezultatele unui studiu efectuat in 2012 de o serie de ONGuri din Romania cu privire la eficiența gestionarii deșeurilor. Există deja numeroase precedente de crize ale deșeurilor în Europa și în întreaga lume, din care ar trebui sa fi învățat ceva.



Conform legislaţiei în vigoare, autorităţile publice locale au o serie lungă de responsabilităţi legate de gestiunea deşeurilor, de la colectare până la valorificare sau eliminare, după caz. în ceea ce priveşte colectarea şi depozitarea deşeurilor municipale, obigaţiile legale sunt următoarele:

       Autorităţile publice locale participă, împreună cu autorităţile centrale şi regionale pentru protecţia mediului, la elaborarea Strategiei naţionale privind reducerea cantităţii de deşeuri biodegradabiie depozitate, care face parte integrantă din Strategia naţională de gestionare a deşeurilor (HG nr. 349/2005)

       Primarii şi Consiliile Locale hotărăsc, în condiţiile legii, asigurarea cu prioritate a unor terenuri în vederea realizării depozitelor şi instalaţiilor de eliminare a deşeurilor pentru localităţi, care constituie cauză de utilitate publică (OUG nr. 78/2000)

       Autorităţile administraţiei publice locale vor iniţia acţiuni pentru deschiderea unui depozit zonal în situaţia în care depozitul în operare atinge circa 75% din capacitatea proiectată (OUG nr. 78/2000). Acestea trebuie să fie depozite de deşeuri zonale care deservesc cel puţin 150.000 de locuitori.

Se țintește în principiu un indice anual de diminuare cu 15% a cantităţilor de deşeuri municipale şi asimilabile, colectate şi încredinţate spre eliminare finală, plata făcându- se pentru diferenţa dintre obiectivul anual de diminuare şi obiectivul efectiv realizat (OUG nr. 196/2005)

Măsurile referitoare la colectarea, valorificarea şi depozitarea deşeurilor municipale trebuie să aibă în vedere ţintele privind reducerea cantităţii de deşeuri biodegradabiie depozitate, conform normelor europene din Directiva nr.1999/31/CE. România a obţinut derogarea maximă de 4 ani în plus faţă de termenele limită de îndeplinire a ţintelor la nivel european, astfel încât obligaţiile României sunt de a reduce cantitatea de deşeuri biodegradabiie municipale depozitate astfel:

la 75% din cantitatea totală, exprimată gravimetric, produsă în anul 1995
Până la 16 iulie 2010
la 50% din cantitatea totală, exprimată gravimetric, produsă în anul 1995
Până la 16 iulie 2013
la 35% din cantitatea totală, exprimată gravimetric, produsă în anul 1995
Până la 16 iulie 2020



   Consiliile locale şi/sau judeţene iau măsurile necesare pentru construirea depozitelor de deşeuri municipale numai pe terenuri aflate în proprietatea lor (HG nr. 349/2005). îndeplinirea acestui criteriu s-a dovedit a fi problematică până în prezent, multe autorităţi întâmpinând dificultăţi în a identifica astfel de terenuri, ceea ce a condus la întârzierea aprobării proiectelor pentru sisteme judeţene de management integrat al deşeurilor şi implicit a finanţării acestor sisteme.

   Toate spaţiile de depozitare a deseurilor menajere din zonele rurale trebuia să fie închise şi salubrizate până în luna iulie a anului 2009 (HG nr. 349/2005).

   Este interzisă depozitarea deşeurilor de ambalaje reciclabile (HG 621/2005).

   Începând cu 1 iulie 2010, autorităţile locale trebuie să plătească la Fondul pentru Mediu o sumă de 100 lei/tonă în cazul neîndeplinirii obiectivului, bani din care se asigură fondul național pentru intervenții în situații speciale.




Unde aiung deşeurile municipale?

În cele mai multe cazuri, primăriile contactate din cele 10 judeţe au răspuns că deşeurile municipale ajung în depozite (rampe/gropi de gunoi) situate fie pe teritoriul localităţii, fie în altă localitate din acelaşi judeţ.

Unde sunt depozitate deşeurile municipale?



                                 În depozite temporare din staţii de transfer
                                 Nicăieri, deocamdată
                                 Primăria răspunde că serviciile sunt concesionate unei firme

Situaţia depozitelor conforme cu normele actuale în cele 10 judeţe incluse în studiu, conform Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, se regăseşte în tabelul de mai jos.

JUDEŢ
NUMĂR DE DEPOZITE
CONFORME (2010)
Argeş
1 (doar o celulă)
Braşov
1
Bucureşti-llfov
3
Cluj
0
Constanţa
4
Harghita
1
laşi
1 (în curs de autorizare)
Maramureş
0
Tulcea
1
Vâlcea
1

Corelând datele culese în acest studiu de la primării cu situaţia depozitelor ecologice conform ANPM este că, în ciuda deschiderii unor depozite conforme în 7 din cele 10 judeţe (încă unul fiind în curs de aprobare), măsura în care aceste rampe acoperă necesarul de depozitare a deşeurilor municipale este foarte mică.

Potrivit ultimului raport de activitate al Gărzii Naţionale de Mediu, la nivel naţional, 26 dintre depozitele municipale care ar fi trebuit închise în vara anului trecut îşi continuă activitatea.


Depozitul (pentru deşeuri municipale) este conform?




                                 Primăria nustie, 2 %
                                 Nu, 39 %
                                 Da, 37 %
                                 Primăria nu răs­punde, 21 %

Cetăţenii plătesc în general între 1.2 lei (comuna Ciumani, Harghita) şi 58 lei (comuna Clinceni, Ilfov) pe lună pe persoană, şi până la 70 lei pe lună pe gospodărie (comuna Fărcaşa, Maramureş).
De altfel, chiar un operator economic care prestează servicii de salubritate a menţionat ca una dintre marile probleme cu care se confruntă este dificultatea cu care locuitorii din mediul rural reuşesc să acopere costul acestui serviciu. Preţul mediu plătit de cetăţenii localităţilor sondate este de aproximativ 6 lei lunar.
Există însă şi 4 primării care au declarat că cetăţenii lor nu plătesc nimic pentru serviciile de gestionare a deşeurilor municipale, aceasta fiind situația în unele județe din vestul țării.
Dintre primăriile care au răspuns la această întrebare, 12 au menţionat existenţa unor tarife diferenţiate pentru persoanele juridice. Pentru firme, preţul serviciului de gestionare a deşeurilor municipale este calculat fie la nivelul întregii firme (între 40 şi 60 de lei lunar), fie pe metru cub, caz în care preţul depozitării variază între 2 lei şi 86 de lei pe unitate. 

Primăria comunei Mogoşoaia din judeţul Ilfov a fost singura care a menţionat aplicarea unui tarif preferenţial pentru deşeurile colectate selectiv. Astfel, preţul de colectare pe metru cub pentru deşeurile colectate selectiv este cu aproximativ 71% mai mic faţă de tariful practicat în cazul deşeurilor municipale amestecate.

Costul depozitării deşeurilor diferă foarte mult de la o localitate la alta:

între
1.2 si 58 lei
Pe lună/pers.
între
2 si 86 lei
Pe metru cub
între
18 si 180 lei
Pe tonă
între
4000 si
Pe lună/
68.000 lei
localitate

În câteva cazuri tariful pentru depozitarea deşeurilor la gropile de gunoi este calculat în lei/tonă, variaţiile preţurilor fiind şi în acest caz foarte mari, între 18 lei şi 180 de lei pentru fiecare tonă de deşeuri.
Diferenţe mari există şi în ce priveşte costurile la nivel de localitate pentru serviciile de gestionare a deşeurilor municipale, variaţia acestora fiind însă în mare parte explicată de dimensiunea populaţiei deservite. Costurile localităţilor variază între 4000 lei pe lună (comuna Margău, Cluj, aprox. 1700 de locuitori) şi 68000 lei pe lună (municipiul Turda, Cluj, aproximativ 60.000 de locuitori), acesta din urmă incluzând transportul şi selectarea deşeurilor municipale.

Din cauza concesionării serviciilor de salubritate către firme, există însă şi primării care spun că nu cunosc preţul acestor servicii (“este stabilit de către firma de salubritate”), sau pur şi simplu nu răspund la această întrebare. în total, aproape 20% dintre primăriile chestionate s-au aflat în această situaţie.

Cât de vechi sunt depozitele, si cât timp vor mai funcţiona?

Conform operatorilor economici chestionaţi din rândul celor care se ocupă de depozitarea deşeurilor municipale, mai puţin de o treime din depozitele folosite pot fi considerate relativ noi, fiind deschise după anul 2004. Dimpotrivă, aproximativ 50% dintre aceştia depozitează deşeurile în rampe deschise cu peste 20 de ani în urmă, vechimea depozitelor atingând aproape 6 decenii în unele cazuri. Toate rampele deschise înainte de 1999 ar urma să se închidă în următorii 3 ani, conform aceloraşi operatori economici, pe când rampele deschise după 2004 vor funcţiona, în medie, încă cel puţin 20 de ani de-acum încolo.

Pe ce distanţe si în ce cantităţi sunt transportate deşeurile?

Din cauza insuficienţei numărului depozitelor şi a capacităţii acestora de stocare, mulţi dintre operatorii respondenţi se văd în postura de a transporta deşeurile colectate zeci de kilometri. în medie, operatorii care au răspuns că aduc deşeuri la depozite de la distanţe de peste 50km transportă peste 700 de tone de deşeuri pe zi. O posibilă concluzie este că numărul foarte mic de depozite funcţionale (închiderea multor depozite ilegale fără a fi deschise suficiente depozite conforme), dar mai ales lipsa unui management integrat al deşeurilor, a condus la adoptarea unor soluţii ineficiente şi care irosesc resurse.

Distanţele maxime de la care sunt aduse deşeurile la depozite


10 km, 14%
11-25 km, 29% 26-50 km, 21%
peste 50 km, 36%

Stim câte deşeuri depozităm?

NU.

Doar jumătate din cele 16 depozite la care fac referire aceşti operatori sunt dotate cu un sistem de cântărire a deşeurilor, la restul cantităţile fiind estimate pe baza capacităţii autovehiculelor de transport. Această situaţie indică faptul că monitorizarea, evaluarea şi raportarea progreselor în domeniul gestiunii deşeurilor municipale este în continuare defectuoasă.

Cât de “ecologice” sunt depozitele în care ajung deşeurile noastre?



Marea majoritate a rampelor de depozitare utilizate de operatorii economici chestionaţi nu respectă criteriile pentru a se încadra în categoria depozitelor ecologice: 
o    Impermeabilizare 
o    Depozitarea deşeurilor pe straturi 
o    Respectarea criteriilor de selecţie a deşeurilor acceptate la depozit
o    Dotarea cu echipamente pentru colectarea biogazului
o    Tratarea biogazului şi levigatului
o    Acoperirea depozitului cu un strat vegetal

Conform răspunsurilor furnizate de către operatorii economici care gestionează procesul de depozitare a deşeurilor municipale în cele 10 judeţe, jumătate dintre depozite nu respectă aceste criterii, şi doar aproximativ 17% sunt depozite ecologice. O treime din rampele utilizate de către aceşti operatori respectă o parte dintre criterii: sunt impermeabilizate, dar nu au condiţiile necesare pentru tratarea levigatului, astfel că această operaţiune are loc la staţiile de epurare din apropiere.




Întrebaţi dacă acceptarea deşeurilor la depozit se face conform unui set de reguli (aşa cum prevede HG 349/2005), doar 56% dintre operatorii respondenţi au menţionat folosirea unor criterii de selecţie conform legislaţiei în vigoare.

Cât de departe ar trebui transportate deşeurile pentru a aiunae la un depozit conform?

Distanţele care ar trebui parcurse pentru ca deşeurile depozitate momentan în rampe neconforme să ajungă la un depozit ecologic variază între 20 şi 150 de km, media fiind de aproximativ 53 de km. în multe cazuri deci, lipsa unui depozit conform în apropiere duce la justificarea utilizării unui depozit neconform, din punct de vedere al eficienţei şi costurilor de transport ale operatorului.
Există însă şi cazuri în care distanţele de la care sunt aduse deşeurile la depozitul neconform (de la colectare până la depozitare) sunt mai mari decât distanţele până la cel mai apropiat depozit conform. De exemplu, un operator din Harghita care transportă deşeuri municipale pe distanţe de 70 de km (de la punctele de colectare) le depune într-un depozit neconform, deşi ar avea un depozit conform pe o rază de 34 de km. Dacă informaţiile transmise de către operatori sunt corecte, concluziile pot fi două, ambele negative: fie nu există capacitate suficientă de depozitare în rampele ecologice, fie sistemul nu este eficientizat astfel încât distanţa de la punctele de colectare la depozitare să fie minimă.
O altă posibilă explicaţie ar putea fi situaţia în care depozitele conforme nu sunt neapărat atât de departe, dar operatorii preferă să transporte deşeurile în depozite neconforme (sau chiar ilegale) pentru a evita taxele de depozitare. în acest caz, autorităţile de control (Garda de Mediu, ANPM, Poliţia) ar trebui să ia măsuri ferme, cum ar fi amenzi pentru depozitarea ilegală sau facilităţi pentru depozitarea la rampe conforme.

Mai există depozite ilegale de deşeuri?

În ce priveşte existenţa unor depozite ilegale de deseuri în proximitate, toţi operatorii economici chestionaţi au indicat fie că nu există asemenea gropi de gunoi ilegale (sau că au fost deja desfiinţate), fie că cele câteva care se menţin în mediul rural urmează a fi închise. A fost însă menţionat şi faptul că se constată în continuare “abandonuri necontrolate de deşeuri punctiforme”. Răspunsul la întrebarea dacă am scăpat sau nu de gropile ilegale pare a fi, deci, că autorităţile din cele 10 judeţe au luat în mare parte măsurile legale pentru desfiinţarea celor identificate, dar nu s-a reuşit prevenirea apariţiei unora noi.

Câte abateri au fost înregistrate de către Garda de Mediu în perioada 2007-2009 în legătură cu gestionarea deşeurilor municipale, si ce amenzi au fost aplicate?

Între 2007 şi 2009, Comisariatele Gărzii de Mediu din judeţele Harghita, laşi şi Vâlcea au depistat 143 de abateri legate de gestionarea deşeurilor şi au aplicat amenzi în valoare totală de 1,360,800 lei. Cele mai multe nereguli au fost înregistrate în judeţul Vâlcea (83), iar amenzile aplicate în acest judeţ reprezintă mai mult de jumătate din suma totală (758,900 lei), în judeţul laşi a fost colectată suma de 476,800 lei în urma sesizării a 41 de abateri, iar în judeţul Harghita 19   nereguli au rezultat în amenzi în valoare de 125,100 lei. 

Comisariatele Gărzii de Mediu din celelalte 7 judeţe nu au furnizat nici o informaţie despre abateri şi amenzi legate de gestionarea deşeurilor (dar nici nu au precizat absenţa lor), deşi au răspuns cererilor de informaţii şi au transmis date despre alte tipuri de amenzi aplicate.


Așa cum se vede din acest studiu, mai avem de lucru, atât la implementarea normelor in gestionarea depozitelor de deseuri, cât mai ales la mentalitatea oamenilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu